Informatie over de praktijk
Verwijzing, aanmelden, tarieven & vergoedingen, kwaliteit, privacy & beroepscode
Verwijzing, aanmelden, tarieven & vergoedingen, kwaliteit, privacy & beroepscode
Verwijzing
Logopedie Oisterwijk is direct toegankelijk, dat wil zeggen dat u zonder verwijsbrief bij ons terecht kunt. Er zijn echter een aantal zorgverzekeraars, zoals de CZ-groep, die die directe toegankelijkheid niet vergoeden. Zij vragen een verwijzing die meestal loopt via een huisarts, jeugdarts, tandarts of orthodontist. Neem deze verwijsbrief mee bij uw eerste afspraak.
Aanmelding
U kunt zich aanmelden voor behandeling bij onze praktijk via het aanmeldformulier. Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op om een afspraak te maken voor een intakegesprek. U kunt ons ook bellen om een afspraak te maken. Het is mogelijk dat wij de telefoon niet aannemen omdat wij aan het behandelen zijn, spreek dan vooral een boodschap in.
Wanneer u zichzelf of uw kind aanmeldt, vragen wij waarom logopedie nodig is. Soms nemen wij voor een extra toelichting contact op met de doorverwijzende specialist of met andere specialisten waar u of uw kind onder behandeling is. Zo kunnen wij onze behandeling zo goed mogelijk afstemmen.
Behandeling
Wij verzoeken u bij uw eerste afspraak de verwijsbrief (als u deze heeft), uw zorgverzekeringsgegevens en een geldig identiteitsbewijs van u of uw kind mee te nemen.
De eerste afspraak bestaat uit een gesprek en een onderzoek of observatie. Voor een uitgebreid onderzoek zijn meerdere afspraken noodzakelijk. Na het onderzoek bespreken wij de conclusie met u en bepalen we in overleg de vervolgaanpak. Als logopedie nodig is, stellen we een behandelplan op. Het kan zijn dat logopedische hulp niet direct nodig is, in dat geval geven we adviezen hoe u thuis de klachten kunt verhelpen. Ook kan het zijn dat wij u doorverwijzen naar een andere specialist, omdat we denken dat u hier meer bij gebaat bent.
Een behandeling duurt een half uur en is meestal 1x per week. Soms duurt een behandeling langer en/of behandelen we meerdere keren per week. Meestal krijgt u oefeningen om thuis te herhalen. Het aantal behandelingen is afhankelijk van de soort en de ernst van de klacht.
Verslaglegging
Na het onderzoek en aan het eind van de behandeling schrijven wij een verslag voor degene die u verwezen heeft naar ons. U ontvangt hiervan een kopie. Soms schrijven we ook tussentijds een verslag.
Vergoeding
Bij vrijwel alle verzekeraars zit logopedie in het basispakket en wordt volledig vergoed. Uiteraard geldt voor volwassenen in alle gevallen het wettelijke eigen risico. Wij brengen het tarief dat met uw zorgverzekeraar is overeengekomen in rekening bij uw zorgverzekeraar. Een overzicht van deze tarieven vindt u hier.
Mocht uw behandeling niet vergoed worden, dan gelden deze tarieven.
Bij verhindering
Kunt u niet op de gemaakte afspraak komen, dan dient u uiterlijk 24 uur van tevoren af te bellen. Bij ziekte graag voor 9 uur ’s ochtends. Komt u – zonder afzeggen – een gemaakte afspraak voor de 2e keer niet na, dan zien wij ons genoodzaakt deze afspraak bij u in rekening te brengen. Wij kunnen dit namelijk niet bij uw zorgverzekering declareren.
Beroepscode
Wij zijn als logopediste gebonden aan normen die zijn vastgelegd in gedragsregels. Deze regels staan in de beroepscode voor logopedisten.
Zo geldt voor ons een geheimhoudingsplicht.
Privacy
Wij vinden het belangrijk dat de privacy van onze patiënten goed is geborgd. In ons privacyreglement beschrijven wij hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens, waaronder medische gegevens.
Klachten?
Als u vindt dat wij in strijd met onze beroepscode handelen of een geschil met ons heeft, dan kunt u dit melden bij het Klachtenloket Paramedici, een onafhankelijk orgaan.
Voor een zo goed mogelijke zorg hechten we veel waarde aan kwaliteit en deskundigheid.
Wij zijn aangesloten bij de Nederlandse Vereniging voor Logopedie & Foniatrie en staan ook ingeschreven staan in het Kwaliteitsregister Paramedici. Wij houden onze kennis op peil door het volgen van (verplichte) na- en bijscholingen.
Na in 2015 voor het eerst de onafhankelijke Kwaliteitstoets Logopedie (KIWA) te hebben gehaald, wordt Logopedie Oisterwijk om de paar jaar opnieuw getoetst. Steeds weer blijken wij te voldoen aan de meest recente kwaliteitseisen op het gebied van logopedische processen, producten en diensten! Het behalen van deze toets is voor ons een bevestiging van de kwaliteit die wij nastreven.
Net als veel andere logopedisten doet Logopedie Oisterwijk mee aan landelijke tellingen van Nivel zorgregistraties eerste lijn. Deze tellingen gebruikt het Nivel om belangrijke vraagstukken in de gezondheidszorg in Nederland te beantwoorden. U draagt zo bij aan wetenschappelijk onderzoek.
De tellingen zijn anoniem: wij versturen geen informatie waarmee u geïdentificeerd kunt worden. Toch liever niet meedoen? Dan horen wij dat graag van u.