Wat we doen met wat we horen
Auditieve verwerkingsproblemen
Auditieve verwerkingsproblemen ontstaan door problemen met de auditieve functies: het verwerken van geluiden, klanken en spraak.
Kinderen die hier problemen mee hebben, hebben vooral moeite met het verstaan en verwerken van mondelinge informatie. Ze zeggen bijvoorbeeld veel “huh”, hebben moeite met het begrijpen van mondelinge opdrachten of het onthouden van mondelinge informatie en negeren geluiden en/of opdrachten.
Hierdoor kunnen op korte en lange termijn problemen in de ontwikkeling optreden. Zonder vroegtijdige onderkenning is de kans groter op spraak-, taal- en/of leerproblemen. Deze problemen komen vaak voor in combinatie met andere problemen, zoals slecht presteren op school (ondanks normale intelligentie), moeite hebben met klassikale opdrachten, korte aandachtsspanne en snel afgeleid zijn door de omgeving. Ook kunnen deze kinderen moeite hebben met het leren lezen en spellen.
Wij onderzoeken de auditieve vaardigheden van uw kind en de mogelijke invloed hiervan op taal, spraak, lezen en spellen. Op basis van dit onderzoek geven wij u en/of de leerkrachten van uw kind adviezen. Tijdens onze behandeling doen wij gerichte oefeningen om de auditieve functies van uw kind te verbeteren.
Van slechthorend tot volledig doof zijn
Aangeboren of verworven
Doof- of slechthorendheid zijn hoorstoornissen waarbij het gehoor geheel of licht tot ernstig gestoord kan zijn. Het kan gaan om aangeboren of op latere leeftijd verworven stoornissen. Aangeboren doof- of slechthorendheid hebben grote invloed op de ontwikkeling van taal en spraak.
Na doorverwijzing door een KNO-arts onderzoeken wij hoe groot de taal- en spraakachterstand bij uw kind is. Onze behandeling richt zich op het verminderen van de taalachterstand, het aanleren van een goede uitspraak, het geven van specifieke hoortraining en het leren spraakafzien (liplezen). Dit gebeurt zoveel mogelijk in een spelsituatie. Daarnaast schenken we veel aandacht aan het coachen van uw gezin in het communiceren met uw kind.
Verworven slechthorendheid kan veroorzaakt worden door een ongeval, een infectieziekte of gebruik van bepaalde medicijnen. Een andere oorzaak is lawaaibeschadiging, bijvoorbeeld door het geregeld blootstaan aan zeer harde geluiden. De grootste oorzaak van slechthorendheid is slijtage van het binnenoor (‘ouderdomsslechthorendheid’). Als deze slechthorend- of doofheid op latere leeftijd ontstaat, heeft iemand gewoon leren spreken. Onze behandeling richt zich dan vooral op (hernieuwde) aandacht voor de uitspraak en spraakafzien.
Als een gehoortoestel niet genoeg is
Cochleair implantaat
Een ernstig slechthorend of doof kind heeft met gewone hoortoestellen soms onvoldoende toegang tot geluid en/of spraak. Cochleaire implantatie is dan een overweging. Een cochleair implantaat (CI) is een hoortoestel dat geluid omzet in elektrische signalen die aan de gehoorzenuw worden doorgegeven. Dit is een hele andere manier van horen dan met een gewoon hoortoestel.
Logopedie Oisterwijk is gespecialiseerd in het leren omgaan met een CI. Dit is een lang proces. Uw kind moet geluiden en spraak leren herkennen en verstaan. De resultaten die met een CI behaald worden zijn divers. Sommige kinderen met een CI reageren op geluiden en leren deze herkennen. Anderen leren spraak te verstaan, soms zelfs zonder de spreker aan te kijken. Een kind met een CI wordt echter nooit normaal horend.
Adres praktijk
Moergestelseweg 34
5062 JW Oisterwijk